Home > 2ToDrive

2ToDrive

Je kunt al met 17 jaar een praktijkexamen voor de auto afleggen. Slaag je, dan mag je rijervaring opdoen met een begeleider naast je. Vanaf je 18e kun je zelfstandig gaan rijden.

Waarom 2toDrive?

Door minder rijervaring zijn beginnende bestuurders vaker betrokken bij ongelukken dan ervaren bestuurders. 2toDrive zorgt ervoor dat je extra rijervaring opdoet voordat je alleen in de auto stapt. In Duitsland heeft dit geleid tot minder ongevallen en minder verkeersovertredingen bij jongeren.

Wie mag meedoen.

Bij 2toDrive hoef je niet meer tot je 18e te wachten voor je theorie-examen en praktijkexamen. • Vanaf 16 jaar mag je theorie-examen doen. Als je slaagt, blijft dat 1,5 jaar geldig. • Vanaf 16,5 jaar mag je rijlessen volgen. • Vanaf 16,5 jaar mag je een tussentijdse toets of RIS-toets doen. • Vanaf 17 jaar, mag je praktijkexamen doen. • Heb je je rijbewijs gehaald? Dan mag je tot je 18e autorijden met een begeleider naast je. • Je mag minimaal 1 en maximaal 5 begeleiders opgeven. • Je begeleiders moeten op je begeleiderspas staan. Deze pas vraag je aan op www.2todrive.nl. • Vanaf je 18e mag je zelfstandig de weg op.

Examens

Deelnemers aan 2toDrive leggen dezelfde examens af als andere kandidaten. Ook de examenvoorwaarden zijn gelijk. Zo moet je geslaagd zijn voor het theorie examen om een toets of praktijkexamen te kunnen doen. Zie www.cbr.nl.

Rijschool

Je kunt zelf een rijschool kiezen voor je rijlessen. Het CBR adviseert je om ook theorielessen te volgen via een rijschool.

Wanneer vraag ik mijn begeleiderspas aan?

Aan welke eisen moet een begeleider voldoen? Het antwoord op deze vragen en nog veel meer informatie vind je op www.2todrive.nl. Deze speciale website is opgesteld door het ministerie van Infrastructuur en Milieu in samenwerking met TeamAlert, de verkeersveiligheidsorganisatie voor jongeren.